Syndicale Delegatie 07-03-2024

by | Mar 7, 2024 | SD_2024, Syndicaal

De WNA= werknemersvertegenwoordiging (alle vakbonden samen)
Loonbrieven/Correctie
De WNA vraagt aan het management of het niet nuttig zou zijn om de loonbrief inhoudelijk te herbekijken.
Collega’s kunnen er soms niet aan uit, vooral wat de codes en of beschrijvingen betreft is het nu en dan onduidelijk.
Zeker wanneer er correcties moeten plaatsvinden omdat er bv foute berekeningen geweest zijn krijgen werknemers een extra loonbrief die het originele moet herstellen, op een gegeven moment weet niemand nog hoe en wat, uiteindelijk spreken we over wettelijkheid wat betreft juiste verloning.
ABVV vraagt expliciet aan het management om het proces van pointage tot verwerking bij SD worx (loonsecretariaat) te her evalueren, maak de juiste analyse zodat naar de toekomst toe geen correctie meer nodig zijn.
De Directie heeft begrip voor de situatie en zal alle betrokken diensten samenbrengen en indien nodig aanpassingen aan te brengen.

Barema/kwalificatie
De WNA krijgt zeer regelmatig de vraag van collega’s of ze wel het juiste barema en de daaraan verbonden verloning krijgen voor het geleverde werk/functie?
De Directie is zich bewust van een aantal dossiers en probeert daar waar nodig te corrigeren.
ABVV wil dat de Directie een analyse maakt voor de ganse arbeiders populatie, het is goed dat individuele dossiers aangepakt worden, nog beter en noodzakelijk is dat ook arbeiders gesteund worden die zonder het te beseffen benadeeld zijn.
Het is ongelooflijk dat er vandaag arbeiders werkzaamheden/functie uitoefenen onder hun kwalificatie barema en dus onderbetaald worden.
Aandacht voor (alle) werknemers
De WNA hoopt dat er eindelijk een einde komt aan de onrechtvaardigheid tussen arbeiders en bedienden/kaderleden.
Nog altijd zien we hier en daar verschillen bij bepaalde diensten, bedienden krijgen kleine attenties (sinterklaas speculoos / pasen chocolade/Fruit…) de arbeiders krijgen voor dezelfde momenten niets.
ABVV vindt dit ronduit discriminerend en eist dat er in dezelfde dienst ofwel iedereen zo’n attentie krijgt ofwel niemand.
De Directie geeft ons gelijk en zal aan alle directeurs via diverse managementvergaderingen over heel EQUANS België de boodschap overbrengen.
De WNA: Nieuwe koffiemachines: verschil in koffiemachines tussen arbeiders en bedienden.
ABVV hekelt het feit dat discriminatie tot in de koffieautomaten voelbaar is.
Namelijk voor de bedienden worden er koffiemachines geplaatst met echte koffiebonen en voor de arbeiders oploskoffie.
Het management kan zijn oren niet geloven en onderneemt onmiddellijk actie en voegt eraan toe dat dit soort praktijken onacceptabel is bij EQUANS.
Omstandigheidspremie
De WNA benadrukt nogmaals dat er een overeenkomst bestaat die ernstig moet genomen worden, wanneer werken “moeten” uitgevoerd worden die uitzonderlijk te noemen zijn (zeer vuil werk, moeilijke omstandigheden…) of bepaalde maskers moeten gedragen worden deze werknemers dan ook 5 % extra moeten krijgen. We beseffen wel dat definitie van zwaar moeilijk werk niet eenvoudig is om dat juiste te meten, maar vragen toch wat meer menselijkheid en empathie.
De Directie bevestigt het bestaan van overeenkomst maar wenst elk zaak individueel te bekijken en na grondige analyse een beslissing te nemen over al dan niet het toekennen van zo’n uitzonderlijke “premie”.
Activiteiten Telecomsector in Wallonië
De Directie meldt ons dat omwille van economische redenen (te weinig winst, soms verlies) we genoodzaakt zijn om ermee te stoppen indien de onderhandelingen met de klant niks opleveren.
De aandeelhouder verplicht ons om een zekere winstmarge te onderhandelen, indien de klant hier niet wenst op in te gaan houden we ermee op.
ABVV vraagt zich af of we op termijn niet in ons eigen vel snijden, als onze concurrenten wel goedkoper blijven rest de vraag welke activiteit zal volgen ?
De Directie kan niet anders dan de ambities van de aandeelhouder te respecteren en trachten te volgen, Telecom operatoren gebruiken elkaars netwerken waardoor er minder en minder werkzaamheden moeten uitgevoerd worden, alle techniekers kunnen herplaatst worden.
EQUANS heeft het voordeel van marktleider te zijn op verschillende segmenten, wij zoeken nog volop techniekers.
ABVV steunt de redenering dat werknemers intern kunnen verplaatst worden indien arbeider(s) zich in nieuwe functie kan vinden, we willen geen gedwongen verplaatsing, indien er geen akkoord kan gevonden worden moeten wij als vakbonden onze rol kunnen spelen en mee zoeken naar oplossingen die gedragen kunnen worden door betrokken arbeider(s). ABVV zal nooit tolereren dat arbeiders één voor één als gereedschap gebruikt worden.

Verblijfsvergoedingen in België:

Verhoging van de premie (nog steeds dezelfde premie voor meer dan tien jaar)
ABVV, het is belangrijk om deze premies, die sinds 2012 ongewijzigd zijn gebleven, te actualiseren.
Het management moet bekijken wat er gedaan kan worden volgens de wetgeving, aangezien dit sterk gereguleerd is.

Werkloosheid C.3.2.A:

Hoe weten we zeker dat het document de ontvanger heeft bereikt?
ABVV vroeg hoe het mogelijk was om er zeker van te zijn dat de C3.2.A-kaart door de werknemer was ontvangen, aangezien deze slechts om de drie jaar recht heeft op een duplicaat.
Het management zegt dat te begrijpen, maar dat het nogal ingewikkeld is, omdat werknemers niet altijd een aangetekende brief willen ophalen op het postkantoor.
We willen je graag informeren dat er een project wordt bestudeerd om de C.3.2.A in elektronische vorm te versturen.
ABVV vindt dit een goed idee, maar wil er wel op wijzen dat niet iedereen gedigitaliseerd is en dat werknemers de keuze moeten hebben tussen de digitale en papieren versie.
Hoe zit het met het massale vertrek van ervaren werknemers na een verandering in het managementbeleid?
Het management antwoordt dat dit natuurlijk een punt van zorg is, maar dat het ingewikkeld is om de werkelijke oorsprong van deze vertrekken te kennen.
ABVV denkt dat het te wijten is aan de overname van EQUANS door Bouygues en de verandering in managementgeneratie.
De Directie zegt dat het sinds de overname door Bouygues veel beter gaat dan toen ENGIE de leiding had.
Dringende invoering van een CAO “Langdurige controle van de gezondheid van werknemers:
ABVV
vraagt het management om een CAO over dit onderwerp op te stellen, omdat het ons nuttig lijkt om werknemers na hun beroepsloopbaan te blijven monitoren om te voorkomen dat ze op latere leeftijd een beroepsziekte ontwikkelen.
Het management antwoordde dat dit een Comitee punt was.
ABVV antwoordde dat er geen CAO wordt opgesteld in het Comitee en dat dit de taak is van de syndicalen delegatie.
De Directie neemt het punt over.
met vriendelijke groeten,
webteam ABVV

Bekijk deze verwante berichten

Koopkracht verhogingen !

Beste Collega, Zoals we eerder al berichtte zal elke werknemer die voldoet aan opgesomde voorwaarden 500 euro krijgen dit jaar. Storting zal niet op uw bankrekening gebeuren maar wel via elektronische wijze op uw Edenred kaart gestort worden onder de vorm van...

read more

Boycot ACV-metea

Beste Collega, Graag even uw aandacht voor het volgende : Voor de tweede keer boycot en keldert het ACV-metea de vergaderingen met de directie. Nadat de christelijke vakbond eerder de ondernemingsraad verliet, boycotten ze nu het comité ( veiligheid , gezondheid ) ....

read more