
De voorzitter begint het comité, en vraagt 1 minuut stilte voor het overlijden van collega:
Dhr. Giovanni Alongi 59 jaar, hij was werkzaam bij Departement Mobility afdeling Rail EM South.
De voorzitter vervolgt het comité en stelt 2 preventie-adviseurs voor en vraagt het akkoord van de fracties. Dhr. Matthieu Dekeyser voor Large Projects & DBFMO. Dhr. Eric Wachsmuth voor Offshore & Wind.
De voorzitter zegt dat preventie-adviseur dhr. Lode Van Brussel naar Airport gaat bij Equans Services.
De voorzitter doet de melding dat het ook het laatste comité is van dhr. Danny Janssens, met meer dan 10 jaar ervaring en bedankt hem ook voor zijn inzet.
Wijziging Leden
De voorzitter vraagt ook of er wijziging der leden zijn.
De fracties zeggen dat er geen wijzigingen der leden zijn en geven hun goedkeuring voor de 2 preventie-adviseurs, daar is geen twijfel over, ze zijn nu al met weinigen.
Redactioneel
De voorzitter vraagt of er redactionele opmerkingen zijn op het verslag van 17/11/2022 .
De WNA zegt dat er een kleine opmerking is op het verslag, waaronder:
De opmerking hoort bij het jaarlijks actieplan en gaat over deconnectie, dit staat niet vermeld in het verslag, deze is verlegd naar april.
De voorzitter keurt het verslag van 17/11/2022 goed, wel zijn er onderstaande opvolgingspunten.
Opvolgingspunten van het verslag van 17 november 2022
Fietsenstalling Zwijndrecht:
Er wordt voor eind januari gezorgd dat deze wordt vergroot en uitgebreid met meer fietslaadpalen en de bestaande zullen verder uit elkaar gezet worden.
Fietsenstalling Wetteren:
Voor de fietsstalling in Wetteren zijn de laadpalen gekeurd. De WNA zegt dat er bijkomende vragen zijn voor de autolaadpalen voor de site van Wetteren. Nu we weten dat er een nieuwe firma komt op het gelijksvloer, vragen we met hoeveel deze zullen zijn, dit in verband met de parkeer-en laadplaatsen voor auto’s en fietsen.
Site Braine:
De WGA zegt dat betreffende de camera parking achteraan, deze zal morgen aangesloten worden en actief zijn.
Betreffende de ramen van de burelen, deze worden momenteel niet vervangen en zullen mee gepland worden in een toekomstig masterplan. Met de bijkomende verlichtingspalen is men nog bezig om deze te plaatsen.
De WNA zegt dat er enkele bijkomende items zijn voor de site van Braine, blijkbaar zal de spiegel buiten aan de overkant van de straat niet meer geplaatst worden omdat men weet heeft dat men de uitgang gaat verplaatsen (gebudgetteerd) en daarom vragen we bijkomend of bij de nieuwe uitgang aan de buitenkant ook van die paaltjes kunnen geplaats worden om een veilige uitrit van de parking kan bekomen worden betreffende zichtbaarheid op de straat.
De WNA geeft ook mee dat de grote uitrijpoort defect is en zelfs tijdens de nacht blijft openstaan, graag dit heuvel snel te verhelpen om veiligheid te garanderen en diefstallen zoals in het verleden te voorkomen.
De WNA doet ook de melding dat het magazijn overvol staat omdat de bestelde goederen niet worden opgehaald en dit voor onveilige situaties kan zorgen.
De WGA zegt dat ze nog een rondgang heel in het kort hebben voorzien en geeft ook mee dat er zal gekeken worden naar de oude waterleidingen.
De WNA vraagt ook of de mogelijkheid bestaat of ze de lijst van de Facility verantwoordelijken per site kan krijgen.
Gebouw Hoboken:
De WGA zegt dat er een nieuwe datum zal vastgelegd worden voor een inspectie rondgang van de site Hoboken samen met de comitéleden.
Branddetectie Zwijndrecht Magazijn CLS:
De WNA vraagt stand van zaken.
De WGA zegt dat de werken voor de branddetectie nog bezig zijn, tevens doen ze de melding dat er voor andere plaatsen/sites zoals Basécle en Haren(verhuis) deze ook niet in orde zijn met de branddetectie.
Truckwash
De WGA geeft mee dat de werknemers/voertuigen die in het bezit zijn van een Capskaart, dat deze kaarten verdeeld zijn door EQUANS Fleet en enkel zijn voor voertuigen die rijden op CNG (gas) en deze kunnen met de Capskaart geen gebruik maken van de truckwashes.
LMRA
De WGA zegt dat LMRA EQUANS bestaat uit 5 basisvragen en 10 extra vragen per BU, slides worden getoond, momenteel zit men in de testfase met 32 personen, de LMRA komt in de HSE App.
Ook is er nog extra informatie voorzien zoals het nood- en crisisnummer, nummer sociaal assistent, nummer I-care, Pro-Zero en Stop Reflex. De App zal op 06.03.2023 Go-Live gaan.
Rookbeleid Aartselaar
De WGA zegt dat er een oplossing is voor het rokersbeleid/plaatsen aan de deuren, deze zullen verhuisd worden naar een openbare plaats, er is niet juist gezegd waar, zal later bepaald worden.
Aperam werksituaties
De WGA zegt dat betreffende Aperam Genk (slides worden getoond) volgens de metingen van half november, slechte waarden hebben in verband met Mangaan (giftige stof) die vrijkomt tijdens het lassen. Deze metingen werden gedaan zonder bescherming op het toestel tijdens het lassen bij een werknemer die wel beschermd was. Het resultaat door deze meting is dat nu bij iedereen bloed is afgenomen en hopelijk zijn de resultaten bekend tegen het volgende comité van januari.
Vertrouwenspersoon
De WNA vraagt of ze een nieuwe lijst kunnen krijgen met de vertrouwenspersonen.
De WGA zegt dat dit geen probleem is en dat we die zullen bezorgen.
Nieuwe punten.
Kousen
De WNA vraagt of er een mogelijke uitbreiding bestaat om van 2 paar kousen naar 5 paar te gaan.
De WGA zal dit bekijken.
Scanningsknop in nieuwe werkkledij
De WNA vraagt wat de bedoeling is van deze knop die geplaatst is binnen in de kledij bij het label, is dit soms een nieuwe technologie.
De WGA zegt dat dit een intern project is van de wasserij.
Brandblussers Hoboken op de Modules
De WNA vraagt waarom er geen brandblussers beschikbaar zijn tijdens de testen op de modules.
De WGA zegt dat voor de laagspanningstesten deze niet nodig zijn. Voor hoogspanningstesten worden de interne geplaatste blussytemen gebruikt in geval mocht er iets gebeuren.
Windzakken en sirene Hoboken
De WNA zegt dat de windzakken en sirenes niet overal zichtbaar zijn of hoorbaar in Hoboken.
Dit geeft probleem voor het bepalen van de richting bij evacuatie.
De WGA zegt dat dit zal bekeken worden en indien nodig aangepast wordt.
Organigram Safety
De WNA vraagt of ze het organigram van Safety kunnen krijgen tegen het volgende comité.
De WGA zegt dat dit kan.
Stagairs Telecom Infra-Sud via Forum
De WNA vraagt wat er kan en niet kan met deze stagiairs, zijn ze in orde met PBM’s, welke taken kunnen ze doen, wat met ladders, wat met kledij, wat met vervoer en verzekering, wat met BA4/BA5 en nog veel meer.
De WGA neemt hier nota van en zal tegen volgende vergadering met de nodige info komen.
Werknemers van Power Infra-Sud
De WNA zegt dat de werknemers niet de nodige tools en PBM’s beschikbaar hebben
Zowel de nieuwe als de reeds enige tijd werkende werknemers van een klein depot in Verviers.
Zo hebben ze bijvoorbeeld 1 koffer voor 3 werknemers, 1 multimeter voor 3 werknemers, graag voorzien van de nodige basis.
De WGA zegt dat dit zal bekeken worden met CLS
