
Wijziging Leden
Langs werknemerszijde is er geen wijziging van leden
Langs werkgeverszijde
Mevr. Elke Tondeur komt als plaatsvervangend lid in de plaats van Mr Van Steenwinckel Werner dit terug naar Electrabel is gegaan.
Mr Verschraeghe Geert komt als plaatsvervangend lid in de plaats van De Mayer Jozef.
Goedkeuring verslag van 17/02/2022
Redactioneel
Er zijn 2 redactionele opmerkingen op het verslag van vorige maand 17/02/2022
– Aangifte van 2 ongevallen ontbreekt – deze zijn nog steeds niet ontvangen
– Levering Kledij – Tekst voor Braine is niet weergegeven in het proces verbaal
Het verslag wordt goedgekeurd mist aanpassing bovenstaande punten , er zijn nog enkele opvolgingspunten.
Opvolgingspunten
Fietsenstalling Zwijndrecht
De WGA toont foto’s aangaande de nieuwe fietsenstalling op de site van Zwijndrecht.
Het gebouw is klaar , momenteel is men bezig met de afwerking hiervan.
Preventie meldt ook dat de platen op het dak van de fietsenstalling in Aartselaar terug geplaatst zijn.
De WNA vraagt of alle fietsenstallingen voorzien gaan worden van camera’s.
De voorzitter zegt dat het de bedoeling is dat alles zal beveiligd worden , eventueel ook met camera’s.
Braine
De WNA vraagt een stand van zaken wat betreft de parking voor remarques en vrachtwagens achteraan , is daar al het nodige gedaan wat betreft de egalisatie van het terrein.
De WGA zegt dat het terrein nog niet verhard is , het containerpark is afgewerkt , w at wegmarkering betreft moet nog het nodige gedaan worden.
De WNA betreurt dat men nog steeds niets gedaan heeft wat betreft verharding van het terrein.
De WGA zegt dat van zodra data gekend is , dat de werkzaamheden starten, dit gemeld zal worden..
De WNA merkt op dat van de grote vergaderzaal , 2 kleine vergaderzalen gemaakt zijn.
Wat als er een vergadering plaats vind met groot aantal deelnemer , waarom is hier vaste muur tussen gezet , waarom de keuze
niet gemaakt voor iets dat kon opengemaakt worden , is dit om budgettaire reden?
De WGA zegt dat inderdaad het budget hier een rol in gespeeld heeft , dit is besproken met facility.
Levering Kledij
De WNA vraagt meer uitleg aangaande het proefproject dat lopende is aangaande de verdeling van de kledij.
De WGA zegt dat de proefperiode nog steeds lopende is, de evaluatie hiervan zal klaar zijn binnen enkele maanden.
De WNA vraagt hoever men zit met de verdeling van Kledij klasse 2.
De WGA zegt dat deze zal aangeleverd worden aan de magazijnen van Fernelmont en Zwijndrecht
Tevens de vraag of het de bedoeling is dat de verdeling van de kledij verder zal uitgebreid worden en tevens alle aspecten toe te passen die afgesproken zijn
De WGA zegt dat het de bedoeling is om de verdeling verder uit te breiden alsook met wat is afgesproken uit te voeren
De WNA vraagt wat de rol nog zal zijn van Initial?
De WGA zegt dat zullen blijven doen wat zij momenteel doen.
Fameca
Preventie meld dat na onderzoek van een aantal defecte toestellen dat de oorzaak vooral een probleem is met de batterijen, blijkbaar waren deze verkeerd in het toestel geplaats.
In 1 geval was er sprake van een diodebrug die defect was
De WNA vraagt of wij deze batterijen zelf in het toestel plaatsen
De WGA zegt hier geen weet van te hebben.
Luchtkap voor verfspuiters
Preventie zegt dat er een test heeft plaats gevonden in Zwijndrecht met deze luchtkap , deze was negatief
Zelfde test met dit type luchtkap heeft plaatsgevonden tijdje geleden in Grimbergen en daar was deze wel positief.
Bedoeling is dat er nu een 2de test zal uitgevoerd worden
Hoboken
De WGA zegt dat momenteel veel punten van de lijst met mankementen aan het nieuwe gebouw van Roads North in Hoboken opgelost zijn. Het gaat blijkbaar in de goede richting.
Momenteel staan er nog een 10 tal punten open waar actie voor nodig is.
De WNA klaagt nog eens aan dat eigen personeel moeilijk toegang heeft tot de site van Hoboken , badgesysteem laat soms te wensen over.
De WGA zegt dat er naar oplossingen hiervoor gezocht wordt wat betreft toegang , bedoeling is om naar One badgesysteem te gaan en dit voor alle sites.
De WNA merkt op dat er momenteel op deze site maar 4 oplaadpunten voor elektrische wagens werken , de rest is buiten gebruik.
Preventie zegt dat facility hier mee bezig is ,maar het elektrische bord dat voorzien is voor alle oplaadpunten is niet zwaar genoeg om alle laadpalen hier op aan te sluiten.
E-Learning
De WGA geeft een trainingsoverzicht wat betreft de inhoud van de modules die de werknemers kunnen volgen wat betreft elearning.
De WNA vraagt meer duidelijkheid wat betreft de procedure , het gaat hier om een gevoelig item , graag nieuwe aangepaste procedure.
De WGA zegt dat het zeker om een gevoelig item gaat en dat dit van kortbij opgevolgd moet worden.
De bestaande procedure zal behouden blijven , maar de materie wordt verrijkt , er mogen geen misbruiken zijn wat betreft aangepast werk.
De WNA geeft nog mee dat de mensen niet mogen onder druk gezet worden wat betreft in te stappen in e-learning.
Alarmsignalen
De WGA zegt dat zij alle sites zullen bekijken wat betreft de alarmsignalen , inventaris zal opgemaakt worden, eventuele
aanpassingen zullen gebeuren.
De WNA geeft nog mee dat er in Houthalen 2 signalen zijn , dus graag naar 1 algemeen signaal gaan.
De WGA neemt hier nota van en zal dit bekijken.
De WNA vraagt hoe het zit met de wetgeving , wat staat hierin?
Preventie zegt dat er inderdaad een wetgeving bestaat , deze moet opgenomen worden in het planscenario , suggestie is om naar 1 signaal te gaan voor alle werven.
Truckwash & Weegbruggen Wallonië
De WGA zegt dat er update gebeurd is wat betreft de lijst voor toegankelijkheid voor truckwash en weegbruggen in Wallonië.
De WNA vraagt om eventueel extra locaties te zoeken in Namen en Charleroi
De WGA zegt dat ze dit zullen bekijken.
Overladen Bestelwagen (Infra Sud Telecom)
Preventie zegt dat de voertuigen waar sprake is van overlading , deze vervangen zullen worden , dit door voertuigen waar meer belast kan in vervoerd worden.
Men is hier reeds mee gestart , tevens zal dit ook bekeken worden in de andere divisies.
Individuele Offshore Kit
De WGA toont de offshore kit die gebruikt zal worden voor de mensen van offshore Hoboken
Gaat hier om veiligheidsharnas (Jas) + bevestigingshaak dat gebruikt moet worden aan boord te gaan van het platform.
Bedoeling is om dit in testfase te laten gaan. Het gaat hier niet om een persoonlijk harnas en zal na gebruik terug ingeleverd moeten worden in het magazijn.
De WNA vraagt om dit harnas toe te voegen aan de persoonlijke dotatielijst
De WGA zegt dat ze dit zullen bekijken.
Audit Dupont
Onlangs is er een audit uitgevoerd door de heer Philipp Cornette (Dupont)
Hij heeft onze werven bezocht en met de werknemers gesproken
Er waren goede punten voor de leidinggevende , maar hebben toch advies gekregen dat zij nog meer de veiligheidsmaatregelen moeten na kijken
Tevens was er de opmerking dat men teveel bezig was met de negatieve punten en minder met de positieve
Er is tevens een gebrek aan vaardigheden op de werven bij de mensen , zij moeten beter opgeleid worden.
Risico’s zijn gekend , in de werkplaatsen zijn verbeteringen nodig veel verschillende procedures.
De WNA zegt dat dit niets nieuw is , deze problemen zijn al jaren gekend , hiervoor was geen audit nodig.
Kom eens met iets nieuw!!!
Preventie zegt dat deze audit moest gebeuren in opdracht van de CEO van ENGIE naar aanleiding de dodelijke slachtoffers van vorig jaar.
Mes Mator
Mes Mator Type 625 kan besteld worden in het magazijn.
Uitrit Kontichs steenweg
De WNA vraagt stand van zaken wat betreft dit punt
Preventie zegt dat er misverstand was met de mensen van de gemeente , dit punt moet terug op de gemeenteraad komen.
Ladderlaadsystemen (Infra)
Preventie zegt dat er 2 laadsystemen in omloop zijn namelijk
Carvalsysteem wordt langs achteraan op de wagen gebruikt
Ergoracksysteem wordt zijdelinks van de wagen gebruikt.
Beide systemen worden vergeleken , bedoeling is dat beide systemen blijven gebruikt gaan worden.
Aangepaste lijst vertrouwenspersonen
De WNA zegt dat de vertrouwenspersoon die goedgekeurd is in de juridische entiteit van Maintenance NV , niet kan functioneren als vertrouwenspersoon voor de NV Fabricom.
Hierover zijn in het verleden al afspraken gemaakt geweest.
De voorzitter bevestigd dit.
Lijst Preventieadviseurs in HR-News
De WNA vraagt of de mogelijkheid bestaat om de preventieadviseurs en alsook de diensten waarvoor zij actief zijn op te nemen in een HR-News.
De WGA neemt hier nota van en zal hiervoor het nodige doen..
Safety Days
De Heren Massoel en Van Hecke komen een uiteenzetting doen aangaande de Safety Days.
Hoe dit georganiseerd wordt , dat dit op een uniforme manier gegeven wordt , dat het om werkshops van 45 minuten gaat.
Wordt aanzien als een verplichte opleiding , wordt niet op vrijdag gegeven , dat er max 100 tal uitnodigden aanwezig zijn per
sessie , 6 workshops worden behandeld , 10 gouden regels worden besproken , groepen van 12 a 15 personen enz…
De WNA vraagt of dit jaarlijks zal plaats vinden en dat iedereen deze opleiding zal krijgen.
De WGA zegt dat het de bedoeling is om dit om de 2 jaar te geven en dat alle werknemers hier op uitgenodigd zullen worden.
Toelichting jaarverslag bedrijfsbezoeken
De dokter meld dat er een wijziging is in het koninklijke besluit wat betreft bedrijfsbezoeken
Hij geeft een kleine toelichting wat betreft de veranderingen ten opzichten van het vroeger KB
Gaat er vooral over wie bedrijfsbezoeken mag uitvoeren en de hoeveelheid
Bezoekschema wordt overlopen
Werking Beperkt Comité
De WNA zegt als er in de toekomst nog beperkte comités plaatsvinden , dat dit fysiek moet gebeuren en niet via Teams.
Als iemand niet kan komen moet er maar een vervanger opgestuurd worden.
De voorzitter neemt hier nota van.
Winterkit
De WNA vraagt of er problemen zijn met de verdeling van de winterkits , blijkbaar heeft iedereen deze nog niet ontvangen
De WGA zegt dat er een achterstaand heeft geweest , maar dat dit probleem opgelost is.
VCA-Keuring
De WNA vraagt of er problemen zijn met de VCA-keuringen , veel materiaal is aan vervanging toe , zelfs afgekeurd materiaal wordt nog gebruikt.
De WGA heet geen weet van problemen wat betreft de keuringen, zij zullen dit bekijken en ingeval problemen zullen deze zo snel als mogelijk opgelost worden.
Logo Pro-Zero
De WNA vraagt om het logo van Pro-Zero meer in beeld te brengen , waarom dit niet aangebracht wordt op eventuele briefwisseling of andere zaken
Preventie vind dit een goede suggestie
