C.P.B.W North & Infra 19-09-2024

by | Sep 19, 2024 | CP_2024, CPBW

I.GOEDKEURING VAN HET VERSLAG

Verslag werd in eerste instantie niet goedgekeurd door ABVV wegens onjuistheden in het document betreft de werken die uitgevoerd werden te Braine-l’Alleud. Na voorstel van de voorzitter om deze passage redactioneel aan te passen werd het verslag alsnog aanvaard en goedgekeurd.

Redactioneel

De Real Estate Manager meldt dat de herstellingswerken aan de ramen werden uitgevoerd. Dit punt is afgesloten.

Wordt vervangen door : Er zijn herstellingswerken uitgevoerd maar probleem is niet opgelost..

Wijziging leden :

Dhr. Waeyenberghe Luc werd vervangen (wegens pensioen) door Dhr. Loomans Nico.

II. OPVOLGINGSPUNTEN

A.REAL ESTATE & FACILITY

We hebben als ABVV/BBTK de directie aangesproken over de malaise binnen Real Estate, de traagheid en het uitstellen van oplossingen en de uitvoering van herstellingen en/of aanpassingen aangekaart. De desinteresse en onverschilligheid om het eigen patrimonium als goede huisvader te beheren verbaast ons bijzonder. Maar vooral het niet ontvangen van concrete voorstellen ergert ons mateloos. We wensen antwoorden, data maar vooral actieplannen.

Jammer genoeg en ook wel een bevestiging van onze bezorgdheden was dat noch de Real Estate Manager, noch een plaatsvervanger aanwezig was. Antwoorden hebben we kort en summier via onze directie ontvangen.

1. Zwijndrecht Het testen van de alarmen (gesproken meldingen) werden uitgevoerd. Bij de volgende evacuatieoefening gaat men alle niet hoorbare alarmen in kaart brengen en de problemen capteren.

Het circulatieplan is nog lopende, er wordt bekeken om het vrachtverkeer te scheiden van het personenverkeer op de site. Alsook bekijkt men om een bouwaanvraag in te dienen zodat de fietsers via de keetberglaan de site kunnen bekijken en voor de aanleg van extra parking.

De metalen omlijsting van de stelcontegels werden gedeeltelijk verwijderd (middenplein). Echter moesten we melden dat de zijkanten van het terrein dringend dienen behandeld te worden gezien deze omlijstingen loskomen en daardoor ronduit gevaarlijk zijn. Men sprak over fase 2 en 3 maar het is koffiedik kijken wanneer deze uitgevoerd gaan worden. Daarnaast werden we erop gewezen dat het aanhouden van de opgelegde snelheid ervoor zorgt dat er geen problemen met steenslag optreden. Hetgeen we uiteraard betwijfelen en ervaring op het terrein zegt ons iets anders.

Extra laadpalen zullen geplaats worden ter hoogte van magazijn Logistics. Tevens werd erop gewezen dat deze plaatsen enkel fungeren als oplaadplaats en niet als parking. Een aangepast gedrag zal hoe langer hoe meer belangrijk worden om iedereen oplaadmogelijk te bezorgen.

2. Hoboken Vorig verslag BBTK: De Real Estate Manager geeft mee dat de werken niet uitgevoerd gaan worden op beslissing van de hiërarchische lijn. De oplossing met de panelen zou er voor zorgen dat er geen daglicht meer zou zijn in het betreffende gebouw. Een andere oplossing werd niet aangeboden, hetgeen we zeer betreuren en eigenlijk ronduit schandalig vinden.

Na onze tussenkomst omtrent de schaamteloze behandeling van dit probleem kregen we als antwoord dat dit euvel (dat al meer dan 1 jaar gekend is en maandelijks behandeld werd op vorige comité’s) binnenkort zal behandeld worden tijdens een nieuw overleg tussen de betrokken Division Manager en de Real Estate Manager.

Mogen we hopen dat dit dan een eind goed, al goed verhaal kan worden.

3. Wetteren De ongemakkelijke vanillegeur waarvan sprake in het vorig verslag zou minder hinderlijk zijn dan aangegeven.

Voor de werken via het dak, verwarmingselementen, werd een oplossing gevonden en zal weldra uitgevoerd worden.

4. Braine Vorig verslag : De Real Estate Manager rapporteert dat de nieuwe kozijnen werden geplaatst.

Verslag directie : De Real Estate Manager meldt dat de herstellingswerken aan de ramen werden uitgevoerd. Dit punt wordt afgesloten.

Collega’s van BBTK hebben een rondgang in de gebouwen van Braine gedaan en zijn tot de vaststelling gekomen dat de situatie ellendiger en ernstiger is dan wat men voor mogelijk houdt.

Water op vensterbanken, schimmel op het hout, ramen die rot zijn, die niet open kunnen of mogen, hout dat al in jaren niet behandeld werd.

Met de geruststellende mededeling (cynisch) van de directie dat er al minder waterinsijpeling is als voorheen werden we ook op de hoogte gebracht dat er een engagement is om een gedegen oplossing te zoeken en te vinden.

5. Aartselaar

In tegenstelling tot vorig verslag zou men nu toch overwegen om een extra fietsstalling te plaatsen aan de overzijde van huidige fietsstalling en mogelijks geen aangepast mobiliteitsplan.

6. Grimbergen

Gezien deze vestiging als vergadercentrum, met de nieuwe vergaderzalen boven de refter, werd ingericht vraagt de WGA achter extra laadpalen op de grote parking gezien de evolutie van de elektrificatie van het wagenpark.

7. Oplaadpunten in de vestigingen De Real Estate Manager vraagt indien laadpunten niet werken, of slecht functioneren, dit te melden. WNA wenst te weten hoe men rekening gaat houden met de elektrificatie van het wagenpark en de daaruit noodzakelijke laadpalen te voorzien. De Real Estate Manager antwoordt dat hij samen met Fleet driemaandelijks een drietal overzichten ontvangt waarop men zich kan baseren om laadpalen te plaatsen, het betreft onder andere de levering van voertuigen, de plaats van tewerkstelling. Standaard wordt er 1 laadpunt voorzien voor 3 auto’s. WNA meldt dat er een mentaliteitsverandering moet komen om de laadplaatsen niet als parkeerplaats te zien en de auto te verplaatsen indien geladen.

B. LOGISTICS

1. Werkkledij De werkgroep “werkkledij” heeft plaatsgevonden.

Een actieplan werd uitgerold, met FAQ en omdat de procedure stroef loopt. Achteraf zal men dit plan evalueren.

Als ABVV/BBTK melden we dat er indien er geen verbetering in zicht komt we de nodige acties zullen ondernemen.

Tevens een oproep om de procedures te communiceren via Toolbox, one pager, e.d.

Een van de aanwezige DEM (department manager) gaf tekst en uitleg over zijn actieplan, zijn bezorgheden betreft de on-boarding en de IT-problemen die dan plaatsvinden alsook de bestelling van reservekledij.

Ook werd er melding gemaakt dat de hub “Sint-Niklaas” niet bereikbaar is buiten de kantooruren wat een probleem veroorzaakt m.b.t. afhaal- en leveringspunt wasserij.

2. Weegbruggen voor Wallonië De assenweegschalen zijn besteld en beschikbaar en te huur via de geijkte wegen (cataloog).

3. AD Blue Clearnox, alternatief voor Ad Blue, wordt aangeraden voor voertuigen die lange tijd hebben stilgestaan of heel korte afstanden doen.

Ter info wordt meegegeven dat men via de TOTAL-kaart AD Blue kan tanken.

C. OPERATIONS

1 .Spanningsmeter

Testen van het nieuwe FAMECA-toestel bij Networks is actief, feedback wordt later bezorgd.

2. Een persoon op hoogtewerker

Blackline Safety werd door een preventieadviseur (PA) uitgelegd en kon bekeken en deels getest worden door alle aanwezigen.

Detail over gebruik en omstandigheden wanneer te hanteren werden door betrokken PA verduidelijkt zoals bij wachtdiensten en/of gevaarlijke situaties.

Een aantal werden verdeeld om te testen. Momenteel zijn er 26 stuks in omloop.

D. HSEQ

1. Metingen chemische agentia

Algemeen weinig veranderingen, door gebrek aan activiteiten op bepaalde sites werden testen nog niet uitgevoerd.

2. Presentatie van Mensura – klachten bewegingsapparaat en Quick Stress Scan

De deelname aan de enquête wordt uitgebreid (bedienden en kaders) en zal spoedig verstuurd worden.

3. Storende dampen werkplaats te Ranst – Magazijniers Ranst Axima Ref. Bespreking met het team ter plaatse staat op de agenda.

4. Asbest Ineos:

Er werden 3 incidenten uitgelegd m.b.t. blootstelling aan asbest, deze feiten werden opgenomen in het asbestregister.

27/05/24 (3 medewerkers + 1 onderaannemer) – 28/05/24 (1 medewerker) : openen van flensverbindingen, pakking geraakt. 08/09/2024 (1 medewerker) : werken aan koelwaterleiding, type grafiet (wat onverwacht was).

Procedure werd gevolgd – STOP reflex, melding @Ineos en is mee opgenomen in het medisch dossier.

5. Veiligheidsbezoeken

WNA geeft aan dat het soms onmogelijk is met (een zeer beperkte minderheid) preventieadviseurs een veiligheidsbezoek in te plannen, tevens is er ook sprake van een taalbarrière waardoor afspraken niet ingevuld geraken.

Onterecht dachten we dat de werfbezoeken door de operationele collega’s de oorzaak waren van de drukke agenda van de preventieadviseurs en we daardoor als leden van het comité geen afspraken konden bekomen. Blijkbaar hebben we ons vergist tussen veiligheidsbezoeken (met preventieadviseur) en werfbezoeken (zonder preventieadviseur). Deze hebben met elkaar niets te maken.

6. Sweater

Genormeerde sweater met rits werd voorgesteld door de PA en door ieder lid van het comité bekeken en goedgekeurd. Enig minpunt is dat deze enkel voorzien worden op de werven. WNA betreurt dat de collega’s in de magazijnen uitgesloten worden. Directie zal dit later terug opnemen.

V. ARBEIDSONGEVALLEN

De arbeidsongevallen werden toegelicht door de bevoegde PA.

VI. VARIA

Opvolgingspunten Varia

Handschoenen – Samourai Telecom

Directie meldt dat deze verkeerdelijk werden uitgedeeld en dat de fijnere handschoenen terug beschikbaar zijn.

4-seizoensbanden camionetten – verluchting voertuigen

1. Testen op 4-seizoenbanden: resultaat is het beste voor de grote massa, de resultaten van deze testen werden al doorgegeven in 2023. Ps. De testen werden uitgevoerd met lege camionetten en niet met volle belading.

WNA zegt dat nieuwe wagens worden geleverd met zomerbanden, wat met de veiligheid? Directie antwoordt dat de leasemaatschappij de bandenkeuze bepaalt.

2. Koeltechnici rijden met voertuigen zonder ventilatie of verluchting. – Werd niet behandeld.

WGA gaat beide punten bekijken en onderzoeken.

Werfkeet

Een nieuw ontwerp voor een mobiele werfkeet werd toegelicht. Deze zou een samenvoeging zijn van zowel bureel als sanitaire ruimte en werfkeet. Voorbeeld van deze combinatie staat momenteel te Genk en is daar bezichtbaar door de leden van het comité. Dit zit in pilootfase, nog geen definitief concept.

Nieuwe punten – WNA (werknemersafvaardiging)

Safety Days

De vraag werd gesteld om de nieuwe data te ontvangen van de Safety Days.

Herstelling van utilitaire voertuigen

Dringende herstellingen worden op de lange baan geschoven. Directie vraagt naar concrete voorbeelden om dit te kunnen onderzoeken.

Site Ranst – omkleedruimte

Geen omkleedruimte beschikbaar, chauffagekot wordt als alternatief gebruikt. Directie zal dit terug opnemen.

Drankfonteinen op de sites

Door een elektrisch probleem aan de drankfonteinen is er risico op brandgevaar. Op het moment van de vergadering werd kraantjeswater als alternatief aangeboden en door de bedrijfsarts bevestigt dat dit drinkwater veilig is.

Site Braine – pasruimte

Vraag vanuit WNA om de leegstaande ruimte in het magazijn (+1) te gebruiken als pasruimte. Directie heeft geen bezwaar.

Uitnodiging medisch onderzoek

Collega’s ontvangen uitnodigingen met foutieve functies en vragen zich af hoe deze informatie verwerkt wordt, krijgt men incorrecte info via werkgever of loopt er iets mis bij Mensura. Afhankelijk van de functie bepaalt men de onderzoeken. Arbeidsarts vraagt naar voorbeelden.

Omkleedruimte voor externen

WNA merkt op dat er onderaannemers, op de site Zwijndrecht, zicht omkleden op de parking ondanks er kleedruimtes zijn voorzien.

Ladders in de voertuigen

Er wordt door de WNA melding gemaakt de onveilige situatie omtrent de bagagedragers en de moeilijkheid om zware objecten op het dak van de bestelwagens te deponeren. Directie antwoordt dat men een procedure heeft uitgewerkt.

Men verwees tevens naar de BRANACH ladders, met verstelbare voeten en tablet om werktuigen op te hangen, welke verplicht gebruikt moeten worden bij PROXIMUS contracten. Directie zal informatie inwinnen, men vermoed dat het over de Fiber-to-the-home uitrol gaat.

Rijbewijzen nieuwe werknemers

WNA wenst de directie te wijzen op het feit dat het merendeel van nieuwe medewerkers enkel over een rijbewijs “automatic” beschikken i.p.v. handgeschakeld. Hiermee zal rekening moeten gehouden worden in functie van aankoop wagens.

Nieuwe punten – Directie

FOD WASO – Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

Directie ontving uitnodiging/convocatie voor verhoor ongeval onderaannemer, juli 2023.

Werkvoorbereiding en instructies aan onderaannemer, bewijzen werden overhandigd en toegelicht.

Psycho-sociale enquête EM South Departement Rail

Directie licht de strategie en topic veiligheid toe.

Bekijk deze verwante berichten

C.P.B.W. 21-03-2024

Wijziging LedenDe voorzitter opent de vergadering en vraagt of er wijzigingen van leden zijn.Er zijn geen wijzigingen van de leden bij de fracties en er zijn geen wijzigingen van leden bij de directie.RedactioneelDe voorzitter vraagt of er redactionele opmerkingen...

read more

C.P.B.W. 22-02-2024

Wijziging Leden De voorzitter opent het comité en vraagt of er wijzigingen der leden zijn.Er zijn geen noemenswaardige wijzigingen van de leden bij de fracties en er zijn geen wijzigingen van leden bij de directie.RedactioneelDe voorzitter vraagt of er redactionele...

read more

C.P.B.W. 23-01-2024

De voorzitter opent de vergadering en met als eerste comité-vergadering van het nieuwe jaar 2024 brengt hij de nodige beste wensen voor het jaar 2024. Wijziging LedenDe voorzitter vraagt of er wijzigingen der leden zijn.Er zijn geen wijzigingen van de leden bij de...

read more